שרת התחבורה השיקה את העבודות לקו הכחול בגוש דן

אבי יעקב No Comments on שרת התחבורה השיקה את העבודות לקו הכחול בגוש דן

ממשיכים לחבר את ישראל: שרת התחבורה מירי רגב הניחה את אבן הפינה לקו הכחול – רשת הסעת ההמונים בגוש דן. הקו מבוסס על אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים על נתיב תחבורה בלעדי ומופרד. רגב: "חזון החיבוריות והקישוריות הולך ומתממש לנגד עינינו"

צילום: עידן סבח
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שרת התחבורה מירי רגב הניחה הבוקר אבן פינה לקו הכחול, מערכת הסעת המונים מתקדמת שתחבר בין תל אביב, ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ותוביל כ-77 אלף נוסעים ביום.

הטקס נערך בראשון לציון, במעמד השרה מירי רגב ובהשתתפות ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, ראש עיריית נס ציונה שמואל בוקסר, יו"ר דירקטוריון נתיבי איילון מקסין פסברג ומנכ"לית נתיבי איילון אורלי שטרן ובכירי משרד התחבורה.

הקו הכחול הוא קו BRT (Bus Rapid Transit), המבוסס על אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים על נתיב תחבורה בלעדי ומופרד. האוטובוסים המהירים מקבלים עדיפות בצמתים וברמזורים, וכך מובטחים לנוסעים עמידה בזמנים וזמני הגעה אמינים ומדויקים, וחווית נסיעה משופרת. בתחנות וברכב יותקנו צגים אלקטרוניים המספקים מידע על מיקום הקו ועל שעת ההגעה בזמן אמת.

בישראל כבר פועלת מערכת BRT כבר עשר שנים בהצלחה רבה במטרופולין חיפה: המטרונית. עם זאת, במשרד התחבורה מדגישים כי בקו הכחול יפעלו כלי רכב מתקדמים יותר, בהנעה חשמלית שקטה ונקייה, ועם טכנולוגיות חדשניות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות. הקו יוקם על ידי חברת נתיבי איילון, וצפוי להיפתח במהלך 2028. עלות ההקמה נאמדת בכ-2.9 מיליארד שקלים

אורך הקו הכחול 23 ק"מ ובשעות השיא הוא יפעל בתדירות גבוהה של כל 6 דקות.הקו יוביל כ-77 אלף נוסעים ביום ו-56 מיליון נוסעים בשנה. הקו יכלול 44 תחנות, שחלקן מתממשק לתחנות הקו הירוק של הרכבת הקלה, לתחנות הרכבת ישראל רחובות והראשונים, למסופי תחבורה אזוריים ובעתיד גם לרשת המטרו.

עם השקת הקו, ניתן יהיה להגיע ממכון ויצמן ברחובות למרכז ראשון לציון תוך 26 דקות, ומפארק המדע ברחובות – תוך 13 דקות בלבד. נסיעה מרחוב הבנים בנס ציונה למכון וולקני בראשל"צ תארך רק 15 דקות.

הקו הכחול יספק חיבוריות וקישוריות למרכזי מסחר, תעסוקה, השכלה ומגורים, ובהם פארק המדע ברחובות. הקו ישרת מוסדות השכלה גבוהה ובהם מכון ויצמן, הפקולטה לחקלאות והמכללה למינהל, שבהם לומדים 17,600 סטודנטים.

הקו הכחול יעבור דרך מרכזי הערים רחובות (רח' הרצל) ונס ציונה (רח' ויצמן), במטרה לשפר את החוויה האורבנית ולעודד הליכה ברגל, רכיבה על אופניים וחיי מסחר ותרבות. במרכזי הערים תיאסר תנועת רכב פרטי ויוצאו האוטובוסים המונעים בסולר וגורמים לרעש ולזיהום אוויר. במקומם ייהנו התושבים ממרחב עירוני רגוע ומזמין, שבו נעה מערכת תחב"צ נקייה ושקטה. לאורך התוואי תשודרג סביבת הרחוב, כולל הצבת תחנות חכמות ונגישות, חידוש תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל, הקמת מדרכות ושבילי אופניים רחבים ובטוחים, ופיתוח נופי ואורבני.

קצהו הדרומי, ייצא הקו הכחול מצומת ביל"ו, וינוע על כביש 412 דרך רח' הרצל ברחובות, רח' ויצמן בנס ציונה ורח' הרצל בראשון לציון. בצומת בית דגן הקו יפנה מערבה לכביש 44 לכיוון צומת חולון, שם הוא יתממשק עם הקו הירוק ועם תחנות רכבת ישראל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "חזון החיבוריות והקישוריות שלי הולך ומתממש לנגד עינינו. אנחנו מחברים את המרחב הדרומי של גוש דן, מראשון לציון ועד נס ציונה ורחובות, במערכת הסעת המונים חשמלית מתקדמת, נוחה ואמינה. ראשון לציון הופכת ל'האב' תחבורתי שבו ייפגשו הקו הכחול עם הקו החום שמגיע מרמלה ולוד ומתחבר לקו האדום. רכבות קלות וכבדות, אוטובוסים מהירים, ושבילי אופניים כמובן. זה הפתרון לגודש ולהורדת יוקר המחיה."

"לאחר שנרשת ברכבות מכל מקום לכל מקום, נוכל לאפשר מוביליות חברתית ותחבורתית. קרוב היום שבו יוכל כל תושב ברחובות או ראשון לצאת מהבית, להגיע לתחנה הקרובה ברגל, באופניים או בקורקינט חשמלי, ולהגיע תוך עשר או עשרים דקות לתל אביב. שמענו בעבר טענות כאילו קו הרכבת הקלה לראשון לציון בוטל – היום אנחנו רואים שלא היה להן כל שחר. במקום להקים קו רכבת קלה, בעלות גבוהה ובזמן הקמה ארוך מאד, וללא הצדקה תחבורתית וכלכלית, אנחנו מביאים לכאן מערכת BRT שתענה על הצרכים של התושבים ותושלם בזמן קצר יותר", הוסיפה השרה רגב.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "היום אנחנו הופכים את החזון למציאות ומביאים בשורה לעיר ראשון לציון ולתושביה. ראשון לציון נמצאת בעיצומה של מהפכה תחבורתית מובילה פרויקטים בהיקף של כ-18 מיליארד שקל, והקו הכחול הוא חלק ממארג תחבורתי שלם שנרקם בעיר – לצד הקו החום, הירוק, האדום, שבילי אופניים ועוד רשימה ארוכה של פרויקטים שצפויים לשפר משמעותית את איכות החיים של תושבי העיר וכלל האוכלוסייה. מהפכות חשובות וגדולות ככל שיהיו – טומנות בחובן גם אתגרים ואי נוחות, אך לבסוף בעוד כחמש שנים, העיר ראשון לציון תהפוך לעיר המובילה תחבורתית בכל האזור. אני מודה לשרה רגב ולאנשי משרדה, על האמון בנו ובעיר ובשותפות לחזון התחבורתי שאנו מובילים כאן״.

ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר: "מיום כניסתי לתפקיד, פעלתי לקידום תחבורה ציבורית מקיימת בנס ציונה. מתוך הבנה, שהנחת תשתית איתנה של פתרונות תחבורה מתקדמים וצופים פני עתיד, הם הבסיס המחייב לכל תוכנית עירונית אחרת. במסגרת הפרויקט הענק, נשנה את פניו של רח' ויצמן, נחזיר את הלב למרכז העיר ונשפר ללא היכר את איכות חיי התושבים. אני מודה למשרד התחבורה, שהולך איתנו דרך ארוכה, לשרה ולנתיבי אילון על הפרויקט הגדול והחשוב הזה".

מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן: "הקו הכחול הוא פרויקט דגל של משרד התחבורה שמבוצע על ידי נתיבי איילון. הקו יחבר את ערי השפלה עם מטרופולין תל אביב וייצור סטנדרט חדש של תחבורה ציבורית נגישה ואמינה. זוהי מערכת תחבורה ציבורית ייחודית שתשפר את איכות החיים, תיצור הזדמנויות תעסוקה ומסחר למיליוני תושבים, תספק אלטרנטיבה ראויה, אמינה ובת קיימא לרכב הפרטי ותסייע להפחית את הגודש בכבישים. חברת נתיבי איילון שמה לעצמה מטרה לקצר את לוחות הזמנים לביצוע פרויקט לאומי חשוב זה עבור תושבי המרכז וישראל כולה."



0 תגובות